برگزاری حضوری نمایشگاه کتاب به نفع همه است

به عقیده احمد شاکری در تجربه جدید برگزاری نمایشگاه کتاب به دو شکل فیزیکی و مجازی، امکان تهیه بی‌دغدغه کتاب برای کتاب دوستان فراهم آمده است و این باعث میشود که باری از دوش کتاب دوستانی برداشته شود که خارج از تهران هستند.

به گزارش قدس آنلاین، احمد شاکری نویسنده ادبیات داستانی گفت: سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی برگزار می شود که ناشران، با دوسال وقفه و عدم فعالیت بخاطر بیماری کرونا، ضرر و زیان زیادی متحمل شدند و حالا خود را برای خدمت به مردم و شرکت در این رویداد بزرگ آماده می کنند، جا دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه های هدفمندی را برای حمایت از ناشران در دست اجرا داشته باشد.
وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب دارای ظرفیت های بی شمار فرهنگی است، افزود: با بررسی برگزاری نمایشگاه کتاب در ادوار گذشته به این نتیجه میرسیم که برگزاری حضوری این رویداد مهم فرهنگی به نفع همگان است زیرا ظرفیت‌های نهفته مهم فرهنگی در دل آن وجود دارد. تبلیغات گسترده برای معرفی کتاب‌های تازه انتشار یافته درفضای حضوری نمایشگاه، حضور حداکثری مردم، پدیدآورندگان آثار ناب، برگزاری کرسی‌های هم‌اندیشی، نشست‌های نقد و بررسی کتاب، نشست‌های آموزشی داستان‌نویسی و رمان‌نویسی توسط نویسندگان، ایجاد پل ارتباطی بین مخاطبان و نویسندگان وکتاب، همه این موارد نشان‌دهنده ظرفیت‌های بی شمار فرهنگی نمایشگاه کتاب است.
وی با بیان اینکه بیماری کرونا علیرغم مشکلاتی که برای مردم کشورمان ایجاد کرد نکات خوبی هم داشته است، عنوان کرد: بیماری کرونا با وجود همه محدودیت‌ها، آسیب ها و برخی لطماتی که به حوزه کتاب و صنعت نشر وارد کرد خوبی‌ها هم داشته است، یکی از اتفاقات خوب کرونا آشکار شدن ظرفیت‌های پنهان حوزه نشر کشور بود که در قالب نمایشگاه مجازی کتاب ظهور و بروز پیدا کرد.
این نویسنده ادبیات داستانی کشورمان ادامه داد: درخواست‌های شلوغ و حجم انبوهی از علاقمندان به کتاب، علت برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب تهران است و به نظر من هر نمایشگاهی کارکرد خاص خود را دارد نمایشگاه فیزیکی کتاب امروزه محلی برای عرضه، آشنایی و تهیه کتاب برای مخاطبان است کتاب‌های جدیدی که مخاطب حتی باوجودی که کتاب های مورد نیازش را خریده است اما نمی تواند به‌راحتی ازکنار آن عبور کند و علاوه بر مازاد نیاز خود کتاب خریداری می‌کند و نمایشگاه مجازی نیز به نفع مخاطبانی است که از راه دور مجبور بودند به نمایشگاه تهران بیایند و هزینه‌های زیادی را متحمل شوند، نمایشگاه مجازی هزینه رفت و برگشت مخاطب کاهش داده است.
شاکری در ادامه بیان کرد:  برگزاری دو دوره نمایشگاه مجازی کتاب ظرفیت پنهانی بود که در دوران کرونا فعال و آشکار شد و نشان داد حتی اگر یک زمانی بیماری کرونا ریشه‌کن شود بازهم می‌توان از این ظرفیت، برای خدمت‌رسانی بیشتر به مردم استفاده کرد.
این نویسنده کشورمان خاطرنشان کرد: شبکه توزیع، تهیه و معرفی کتاب همیشه در کشور ما دچار آسیب هایی بوده است زیرا کسانی که نیازمند تهیه کتاب بودند و دسترسی کافی و به موقع برای حضور فیزیکی نمایشگاه کتاب را نداشتند ناگزیر بودند از جای دوری به تهران بیایند تا کتاب مورد نظرشان را تهیه کنند با توجه به وضعیت موجود، ظرفیت‌های جدیدی در کشور به وجود آمده است تا در کنار نمایشگاه فیزیکی نمایشگاه مجازی هم برگزار شود هین امر باعث می‌شود کسانی که امکان حضور ندارند بتوانند بی‌دغدغه کتاب تهیه کنند و این نکته یکی از برتری‌های نمایشگاه سی‌وسوم است.
وی تاکید کرد: با پیدایش کرونا و برگزاری نمایشگاه کتاب به دو شکل فیزیکی و مجازی، امکان تهیه بی دغدغه کتاب برای کتاب دوستان فراهم آمده است و این یکی از محسنات سی‌وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. مخاطبان خارج از تهران هم می توانند بدون صرف مسافت طولانی در فضای مجازی حضور پیدا کرده و شناسنامه کتاب را  ورق بزنند و سفارش کتاب بدهند. امید است روزگاری فرا برسد بیماری کرونا از روی کره‌ی زمین محو شود.
این پژوهشگر ادبیات داستانی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از نکات اصلی این است که ما نمی‌توانیم هویت و کارکرد نمایشگاه حضوری کتاب را به یکباره تغییر بدهیم و این امر امکان‌پذیر نیست و تحقق این مسئله باید در طول سال‌ها و دوره‌های مختلف به‌صورت آزمون و خطا صورت بگیرد. اما برگزاری ترکیبی نمایشگاه کتاب به شکل حضوری و فیزیکی باعث می‌شود باری از دوش کتاب دوستانی که راهشان دور است و در شهرستان‌ها و خارج از کشور زندگی می‌کنند برداشته شود.
سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت در محل مصلای امام خمینی(ره) به دو شکل حضوری و مجازی برگزار می‌شود.منبع: خانه کتاب و ادبیات ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *