جلوی ادبیات سیاه دفاع مقدسی را بگیرید

حیات: ادبیات سیاه، یکی از جلوه های ادبیات سکولار و وارداتی است ادامه داد: رشد ادبیات سیاه در ادبیات ما، بی تفاوتی و عدم نظارت مسئولان و جانشینی این ادبیات به عنوان ادبیات اصلی دفاع مقدس، خطراتی است که در دهه اخیر ایجاد شده است.

احمد شاکری عضو هیأت علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نویسنده در حاشیه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حیات اظهار کرد: نمایشگاه کتاب فرصت مناسبی برای عرضه، بازخورد، تعاملات فرهنگی و برگزاری نشست های تخصصی در حوزه کتاب و کتابخوانی است.

وی درباره ادبیات دفاع مقدس گفت: ادبیات دفاع مقدس دارای گستردگی در قالب ادبیات داستانی، مستند نگاری، خاطره و … است. البته خاطره نگاری از دوران دفاع مقدس جزء پرتیراژ ترین کتاب ها در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. این گونه سبک ها، بار انقلاب اسلامی و ارزش ها و آرمان های آن را حمل می کند.

نویسنده دفاع مقدس گفت: جریان های ادبی در خلاء شکل نمی گیرد و در خلاء نیز به حرکت خود ادامه نمی دهد. در این میان جریان های همسو و غیرهمسو در یک تعامل و حتی تقابل شکل می گیرد. در نتیجه نهال ادبیات دفاع مقدس نیاز به نظارت و مراقبت دارد تا در مواردی که انحرافی از مسیر به وجود آمد، جلوی آن گرفته شود.

نویسنده کتاب انجمن مخفی افزود: در دهه اخیر، در حوزه ادبیات داستانی دفاع مقدس شاهد تسلط روایت های مستند نگار و خاطرات و زندگی نامه های داستانی هستیم. رشد مستند نگاری برای ادبیات داستانی، قطعا یک فرصت برای حوزه کتاب و کتاب خوانی است. اما خطری که برای ادبیات داستانی وجود دارد ورود جریان “ادبیات سیاه” دفاع مقدس است. ادبیاتی که به “ادبیات ضدجنگ” نیز شناخته می شود و ابعاد وسیعی دارد.

این برادر جانباز افزود: ادبیات دفاع مقدس سرشار از ایمان، امید، ایثار و حماسه است که موجب تقویت باورها و ارزش ها می شود اما ادبیات سیاه مبانی و ارزش ها را زیر سوال می برد و اهداف متفاوتی دارد.

این منتقد ادبی گفت: ما دفاع مقدس را دفاعی الگو گرفته از قیام عاشورا می دانیم و هدف افراد شرکت کننده در آن را برای عمل به فرمان حضرت امام(ره)، حفظ اسلام و انقلاب و تقرب به خدا می دانیم اما ادبیات سیاه عکس این را به نمایش می گذارد.

شاکری با اشاره به این که ادبیات سیاه، یکی از جلوه های ادبیات سکولار و وارداتی است ادامه داد: رشد ادبیات سیاه در ادبیات ما، بی تفاوتی و عدم نظارت مسئولان و جانشینی این ادبیات به عنوان ادبیات اصلی دفاع مقدس، خطراتی است که در دهه اخیر ایجاد شده است.

عضو هیأت علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: متاسفانه حتی رسانه های متعهد نیز به ترویج و تبلیغ ادبیات سیاه می پردازند و دلیل آن کم بودن جریان نقد در کشور ماست. رشد ادبیات سیاه در سکوت منتقدان و متعهدان به ادبیات دفاع مقدس، بیشتر نیز شده است.

مبینا آقاخانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *